News
    Něco o mně
    Bydliště
    Webdesign
    Lyžování
    Snowboarding
    Cyklistika
    Moje autíčko
    Fotografie
    Odkazy
    U2
    Přátelé
    Kniha návštěv
    Pošlete mi SMS
wz.cz
Linux Software
ROOT.cz
Linux Software
Škola snowboardingu
LEKCE PRVNÍ: Trocha historie nikoho nezabije…
Snowboarding se řadí k nejrychleji se rozvíjejícím sportům na světě. Toho si snadno všimnete na horách, kde v současnosti jezdí prakticky stejné množství snowboardistů jako lyžařů. Ještě před čtyřmi či pěti lety lyžaři několikanásobně převažovali. Kam až vlastně sahají kořeny snowboardingu, který dnes tak úspěšně vytlačuje tradiční lyže?

Z kreseb a textů nalezených ve Skandinávii, na Sibiři a ve střední Asii je doloženo, že již před tisíciletími se lyže používaly pro dopravu, lov a boj. V jednom rašeliništi ve Švédsku nalezli archeologové krátkou a širokou lyži, jejíž stáří bylo odhadnuto přibližně na 4500 let. Třeba šlo o první snowboard, ale to je spíš bláznivá fantazie než realita.
Počátky snowboardingu v jeho dnešní podobě spadají do 60. a 70. let dvacátého století. Až v 90. letech se však stal běžným sportem ve většině lyžařských středisek. Prosadit tento sport nebylo jednoduché. Vzpomínám si, jak nás na několika místech ani nepustili na vlek a u sjezdovek byly cedule "Zákaz snowboardingu!". Toto hloupé období je už díkybohu za námi.

  • Jako první se na sněhu začali klouzat Američané

    Vše začalo v roce 1963, kdy jistý Tom Sims z New Jersey zkonstruoval "lyžařské prkno" pro vánoční výstavu výrobků žáků jedné osmé třídy. Tři roky nato přišel Sherman Poppen se svým "snurferem", což byly dvě lyže přišroubované k sobě. Pan Poppen si tímto vynálezem zřejmě vydělal hodně peněz, a tak si jej dal ve Spojených státech patentovat. Dalším z velkých jmen v historii snowboardingu je Jake Burton Carpenter, který roku 1969 dostal snurfer jako dárek k vánocům (všimněte si, že zatím jde o vyloženě vánoční záležitost), čímž se zrodila jeho vášeň pro snowboarding. O osm let později Burton uskutečnil svůj sen a založil si ve Vermontu firmu, která začala vyrábět první sériové výrobky. Další důležitou postavou v pořadí byl Dimitrij Milovich, jeden z fanatických jezdců na vlnách z východního pobřeží, který přišel na přelomu let 1969 a 1970 s prknem odlitým z polyesteru. Jenže tento způsob konstrukce se hodně opíral o stavbu surfu, a na sněhu proto byl zcela nevyhovující. Milovichova firma v roce 1984 zkrachovala, na rozdíl od Burtona, který dodnes vyrábí snowboardy nejvyšší kvality.

    Za "tátu snowboardingu" je však stále považován někdejší mistr světa ve skateboardingu, již zmíněný Tom Sims. Od roku 1969 žil na západním pobřeží USA a všechen svůj čas věnoval windsurfingu a jízdě na skateboardu. Spolu s Chuckem Barfootem začal stavět surfové prkno a později se angažovali podobným způsobem i ve skateboardingu. V polovině sedmdesátých let vyvinul Sims své první snowboardy, které se trochu podobaly Milovichovým prknům. Měly podobu ryby s patkou, která vypadala jako vlaštovčí ocásek. O dva roky později přešel Sims na laminátovou konstrukci s dřevěným jádrem.

    Roku 1981 se v Coloradu konaly první snowboardové závody. Sims vyhrál slalom se svým vylepšeným prknem, které již mělo ocelové hrany zapuštěné do laminátu. Tento obrovský skok v technickém vývoji snowboardingu nebyl dodnes překonán.

  • A co Evropa?

    S vlnou skateboardingu, která se přelila na "starý kontinent", začal vzrůstat i zájem o klouzání na sněhu. Nejznámějším evropským průkopníkem je bývalý švýcarský mistr ve skateboardingu José Fernandez. Byl prvním Evropanem, který kdy soutěžil ve slalomové disciplíně s mistry ze zámoří. V Evropě se stal vítězem prvních oficiálních závodů, když použil lyžařské vázání, a tím vnesl do snowboardingu zcela nový prvek. Fernandez způsobil, že se v Evropě dostal do popředí zájmu slalom, zatímco Američané více vyznávali freestyle. Velkým úspěchem pro evropský snowboarding bylo uspořádání prvního mistrovství světa roku 1987 v alpských městech Livign a St. Moritz. Tehdy se však konaly jen rychlostní závody.

    V dnešní době je tomu jinak. Soutěže se skládají ze tří hlavních disciplín: vedle paralelního a superobřího slalomu se závodí v U-rampě a nejnovější disciplínou je boarder-cross.
  • LEKCE DRUHÁ: Kupujeme snowboard
    Chcete-li si pořídit snowboard, doporučuji Vám zajít do některého ze skate shopů, které se specializují i na snowboarding. K dostání je ohromný sortiment prken různých tvarů, velikostí, typů a barev. Asi každý bude přemýšlet, jaké značce má projevit svou přízeň. Určitá komercializace už bohužel pronikla i do tohoto sportu, takže pokud si chcete připadat "in", vezměte si s sebou větší než malé množství peněz. Je sice naprosto absurdní, dívat se na někoho s opovržením jen kvůli tomu, že nemá prkno za deset tisíc, ale to už jsme někde jinde…

    Další možností, jak si pořídit dobrý snowboard, je inzerát. Někteří lidé si na jednu sezónu koupí skvělý snowboard, ale ejhle – další zima přináší nové, lepší a hezčí modely prken. Tím pádem se koná velký výprodej.
    Teď několik rad, jak postupovat při výběru ideálního prkýnka:

    Snowboardy mají podobnou konstrukci jako lyže. Dosud se prosadily tři různé způsoby výroby:
    - pěnový způsob (pomocí vstřikování)
    - kombinovaný způsob
    - sendvičový způsob s dřevěným jádrem

    Snowboardy s pěnovým jádrem jsou dnes nejdostupnější. Velkou výhodou těchto prken je jejich váha, která je podstatně nižší než u ostatních typů. Kombinovaný způsob je lepené dřevěné jádro, které je obklopeno pěnou. Problémem u tohoto typu je fixace dřevěného jádra během vstřikování pěny. S mírnou nadsázkou řečeno, kdyby se vám prkno jednoduše rozlepilo, nesmíte se příliš divit. Nejnáročnější je laminovaný sendvičový způsob. U tohoto postupu se na jednotlivé díly nanese pryskyřice a díly se pak pod tlakem za vysoké teploty slisují dohromady. Tyto výrobky jsou velice kvalitní, a to se odráží i v ceně.

  • KONSTRUKČNÍ PARAMETRY

    Snowboardy jsou konstruovány pro jízdu v různých sněhových podmínkách a pro mnoho typů lidí. Liší se v následujících parametrech:
    (Zvětšený obrázek modelu prkna najdete ZDE)

    VYKROJENÍ:

    Pro sílu vykrojení je rozhodující vzdálenost mezi nejširším místem špičky a patky, popř. maximální vykrojení. Čím větší vykrojení, tím lépe bude prkno zatáčet a reagovat na sebemenší změnu pohybu. Což se samozřejmě nemusí někdy vyplatit – stačí chvilka nepozornosti a jdete na …!

    PRUŽNOST:

    Správné točivosti při jízdě se dosahuje vhodnou kombinací tuhosti prkna a poloměru vykrojení. Obecně platí, že slalomová prkna jsou tužší a méně pružná. Jsou určena pro těžší sněhové podmínky a vyžadují dobrý kontakt se zledovatělým sněhem. Tužší prkna také lépe vyhovují pro vyšší rychlosti. Prkna pro freestyle jsou naopak pružnější, aby se dala dokonale ovládat při skocích, odrazu a dopadu. Mají velký poloměr vykrojení, protože nejsou určena pro rychlé oblouky. Jejich šířka zvyšuje stabilitu prkna potřebnou pro freestylové disciplíny.

    PRŮHYB:

    Spolu s vykrojením a pružností prkna je pro požadované jízdní vlastnosti velmi podstatný průhyb prkna. Působí-li tlak na hranu prkna pod nohou (tam, kde je průhyb největší), prkno se prohne a vyvolá průhyb opačný, čímž se dostane do oblouku. Poloměr oblouku je přitom dán poloměrem vykrojení. Větší průhyb spolu s menší pružností dává prknu dynamickou točivost. Ale vy ze začátku začněte raději tím mírnějším. To znamená menší průhyb a nižší pružnost.

    VÝŠKA ZAKŘIVENÍ ŠPIČKY A PATKY:

    Závodní prkna pro alpský styl mají malé zakřivení patky, protože jsou určena pro tvrdý sníh. Pro dokonalé ovládání je nezbytné, aby kontakt prkna se sněhem byl co největší. U prkna pro freestyle je zakřivení špičky a patky mnohem větší. Prkna pro jízdu volným terénem mají špičku delší a protaženější, zakřivení patky je menší. Pak se teprve na sjezdovkách můžete pořádně kroutit!

    PATKA:

    Tvar patky se liší podle účelu, k němuž prkno využíváte. Snowboardy pro alpský styl mají patku hranatou, což zajišťuje kontakt se sněhem. Prkna na freestyle jsou zaoblená, což umožňuje změnu pohybu a provádění triků na zemi. A můžete si vybrat, jakou nohou vpředu chcete právě jet.

    SKLUZNICE A HRANY:

    Všechna prkna se vyrábějí s plastovou skluznicí z P-texu. Pro prodloužení životnosti Vám doporučuji občas zajít do servisu, kde se o vaše prkénko postarají a "vyléčí" ho z případných šrámů od kamení a podobně. To samé platí o hranách, které je nutné občas naostřit.
  • LEKCE TŘETÍ: Jak vybírat vázání a boty
    Volba vhodného vázání a bot pro vás bude jistě jednodušší než koupě snowboardu, neboť k dispozici máte jen tři, respektive dva typy.

    VÁZÁNÍ

  • Měkké vázání - vázání pro freestyle:

    Měkké vázání se používá při jízdě v U-rampě a u freestylu. K uchycení boty slouží dvě nebo tři přezky, které jsou volně nastavitelné. Pohodlné usazení boty do vázání umožňují vycpávky v oblasti přezek, takže nohy mají maximální pohodlí. Největší výhodou tohoto vázání je, že umožňuje plný prožitek z jízdy, ať už v prašanu nebo na uježděné sjezdovce.
  • Tvrdé vázání - vázání pro alpský styl:

    Jedná se o vázání nastavitelné podle velikosti boty. Používá se s tvrdými botami (přezkáčemi) převážně pro závodění a řezání oblouků. K uchycení tohoto vázání dochází pomocí přední nebo zadní přezky, které nohu fixují. S tímto typem vázání dosáhnete většího přenosu síly na snowboard, a tím i větší vykrojení Oblouku. Tvrdé vázání je však zcela nevhodné pro jízdu prašanem nebo vůbec mimo sjezdovku.

  • Nášlapné vázání:

    ento typ se objevil poprvé až v roce 1996. Používají se běžné freestylové boty a samotné vázání nemá žádné přezky. Boty zapnete nebo vypnete zaklapnutím do vázání jediným pohybem. Je to velice praktické u vleků, kde se často potkáte se skupinkami snowboardistů, kteří si k vypínání vázání lehají, rozepínají přezku po přezce…

    BOTY

  • Měkká obuv:

    Měkká obuv se požívá výhradně pro freestyle a jízdu volným terénem. Boty vznikly úpravou kanadských bot do sněhu, ale dnes jsou samozřejmě technicky dokonalejší a hezčí, takže nebudete vypadat jako Hugo z hor. Největší výhoda této obuvi je vysoká pohyblivost jak na snowboardu, tak i při chůzi. Jsou velmi pohodlné a mají vysokou pružnost. Stane-li se vám, že hned po poslední jízdě zavítáte na pár lahodných drinků, přežijí to vaše nohy bez úhony. Ovšem v tvrdých přezkáčích zase budete mít větší stabilitu. Oba druhy bot zkrátka mají své výhody.

  • Tvrdá obuv:

    Tvrdé boty se používají pro alpskou techniku a závodění, kde je potřeba větší ovladatelnost. Spolu s tvrdým vázáním a slalomovým prknem jsou optimálním vybavením pro hodně rychlou jízdu.
  • LEKCE ČTVRTÁ: Co na sebe?
    Pamatuji si, že když mi bylo kolem 15 let, koupila si moje maminka svítivě růžovou kombinézu. Smích mě přešel, když jsem si uvědomila, že to budu já, kdo bude stát s tímto semaforem ve frontě. V dnešní době je oblečení na sjezdovkách konzervativnější a nehýří tolika barvami jako dříve. Nicméně ve snowboardingu hraje oblečení velkou roli a barva rozhodně není hlavním kritériem. Většina snowboardistů se pomocí oblečení snaží vyjádřit svůj životní styl, respektive uvolněnější přístup k životu.

    Počasí se na horách mění velmi často a především rychle. Buďte na to adekvátně připraveni. Nejvhodnější je nepromokavé oblečení, protože zejména začínající "prknař" stráví více času na zádech než vestoje.
    BUNDY

    Výběr bund je ve větší míře otázkou vkusu. Velkou roli hraje barva, značka, je-li bunda na zip nebo se obléká přes hlavu a podobně. Doporučuji však zadní část bundy delší. Nezapomeňte, že budete ze začátku neustále na zemi, a to i když se vyvarujete pádů. Na snowboardu se totiž odpočívá jen v leže. Dlouhá bunda vás alespoň částečně uchrání od úplného promočení. Bunda by také měla být vybavena větracími otvory pod pažemi, odepínací kapucou a vysokým límcem.

    KALHOTY

    Snowboardové kalhoty by stejně jako bunda měly být z nepromokavého materiálu. Většina kalhot je na kolenou a na hýždích zesílena ze stejného důvodu jako bundy. Doporučuji hlavně správnou velikost kalhot, což v tomto případě znamená o něco větší, než je vaše obvyklá míra. Zní to jako samozřejmost, ale přesto – vše si před zakoupením pořádně vyzkoušejte, na sjezdovce už bude pozdě.

    RUKAVICE

    Rukou je u snowboardingu velmi zapotřebí, a tak je mějte pořádně chráněné. Vypnout vázání u vleku, vyndat permanentku, chytit se vleku a udržet se na něm… Nemluvě o pádech, kdy kvalitní rukavice obzvlášť oceníte. Proto potřebujete pevné rukavice z trvanlivého materiálu, nepromokavé a pokud možno s vyjímatelnou vložkou, abyste své ruce poznali, až si rukavice po celém dni ježdění sundáte. Na druhou stranu si uvědomte, že nejde o alternativu štítu – příliš tlusté rukavice omezují šikovnost (a tím i výkonnost) rukou na minimum. Další výhodou u rukavic je délka přes zápěstí; přetáhnete je přes bundu a sníh se dovnitř nedostane.

    DOPLŇKY

    Lyžařské brýle patří k nejdůležitějším věcem v lyžařské výbavě. Sněží-li nebo fouká vítr, jste bez brýlí jako slepí. Proto je raději vždy berte s sebou na sjezdovku, dokonce i v případech, kdy je ráno obloha jako vymetená. Na horách člověk nikdy neví… Sluneční brýle jsou ve vysokých horách taktéž nezbytné, neboť zánět spojivek není nic příjemného. Zdaleka tedy nejde jen o zlepšení viditelnosti, ale především o ochranu očí. Hodit se může i hadřík na utírání skel. Ve vybavení na svah nesmí chybět ani ochranné krémy a nářadí na utahování vázání. Většina středisek je však už vybavena a u vleků je k dispozici široký výběr šroubováků.
    LEKCE PÁTÁ: Péče o snowboard
    Každý snowboardista by měl vědět, v jakém stavu se jeho prkno nachází. Je velký rozdíl, je-li prkno v udržovaném stavu, nebo nikdy nevidělo vosk a pilník. Zejména mokrý sníh dokáže být záludný a špatné navoskování může totálně zkazit den ježdění. Další částí, o kterou je důležité se starat, jsou hrany. Ostře nabroušené hrany usnadňují provádění oblouků, a to hlavně na tvrdém a zledovatělém sněhu. S tupými hranami je řezání oblouků obtížnější, protože prkno často podkluzuje. Pokud nemáte v plánu válet se půlku času na sněhu, pečujte o své hrany s láskou.

    BROUŠENÍ HRAN

    Před broušením hran je třeba odstranit různé výstupky, ztvrdlé částečky a roztřepené kraje (ostřiny). Nejsnadnější je použít pilník, brousek nebo brusný papír. Dejte však pozor, abyste nepoškodili hrany a nezbrousili jejich úhel. Základna hrany se ostří normálním plochým pilníkem, který držíte naplocho a pilujete od špičky k patce.
    Nejdůležitější, ale hlavně nejpoužívanější částí je úsek pod vázáním. Na hrany zde působí nejvyšší tlak, a proto by tato část měla být stále ostrá. Je lepší zkontrolovat ji častěji, než riskovat problémy na sjezdovce.

    VOSKOVÁNÍ

    Prvním krokem před voskováním je důkladné očištění skluznice. Pomocí žehličky rozetřeme čisticí vosk. Ještě než se vosk ochladí a ztuhne, musí se stáhnout škrabkou z plexiskla. Tím se zaplní i případné rýhy.

    Nejdůležitější pro úspěšné voskování je volba správného vosku, který odpovídá sněhovým podmínkám. Jsou lidé, kteří se domnívají, že voskování se dělá jen tak pro forma, a vosk vybírají podle barvy skluznice. To jsou ti, které uvidíte sisyfovsky šplhat do sebemenšího kopečku, aby v půlce beznadějně sklouzli zpět…

    Výběr vosku závisí na teplotě sněhu, ale pokud snowboard nepřipravujete na závody, stačí vosk universální. Vosky je možné nanést dvěma způsoby: vtíráním nebo zažehlováním. Doporučuji vosk zažehlit, je to funkčnější a trvanlivější.

    ak na to: Nejprve si zkontrolujte, je-li prkno suché a čisté. Nakapejte rozehřátý vosk na skluznici, zažehlete jej po celé ploše a nechte zaschnout. Žehličkou pohybujte rychle, aby se skluznice nespálila. Chcete mít prkno lesklé, hladké a pěkně klouzavé? Pak musíte vychladlý vosk seškrábnout plastovou škrabkou. Abyste měli při jízdě co nejmenší odpor, doporučuji stahovat vosk od špičky k patce.

    OSTATNÍ ÚDRŽBA

    Kromě broušení a voskování prkna je nutné starat se o další věci. Častým problémem je povolování šroubů, které drží snowboardové vázání. Před jízdou je raději překontrolujte, abyste nemuseli absolvovat dlouhý výstup s nefunkčním vázáním. Úplně ideální je vozit s sebou kapesní šroubovák. Další věcí, kterou je dobré ohlídat, jsou přezky (u freestylového vázání). Proto nejste-li na prkně, mějte vázání zapnuté a sklopené. Tím se vyvarujete zbytečnému zlomení přezek.
    LEKCE ŠESTÁ: Disciplíny snowboardingu
    Pokud jste se již rozhodli koupit si snowboard, měli byste uvážit, jaká disciplína bude pro vás tou nejlepší. Rozeznáváme pět základních stylů: freestyle, freeriding, jízdu na U-rampě, boardercross a alpský styl.

    FREESTYLE

    Freestyle je mezi snowboardisty nejpopulárnější disciplínou. Sám název už vypovídá o určité volnosti tohoto stylu. Můžete jezdit po sjezdovce, mimo ní, dělat různé triky a jít třeba do U-rampy. Další výhodou freestylového prkna je, že na něm můžete v podstatě jezdit i pozpátku. Máte-li pravou nohu jako přední, není problém otočit se o 180 stupňů a najednou máte vpředu nohu levou (tzv. fakie). Freestylové prkno je velmi podobné snowboardu do rampy, je však o něco delší a má větší zakřivení špičky a patky. Postoj je poměrně široký, ale není podmínkou.

    U triků je důležité začít prvními krůčky, jako jsou triky tipu ollie, a postupně zvyšovat obtížnost.
    Nejdříve však musíte zvládnout alpskou techniku, která je zmíněná níže.

    FREERIDING

    Freeriding je pro "fajnšmekry", kteří už mají základy snowboardingu za sebou. Tento způsob jízdy je nejen pro technicky, ale též fyzicky zdatné jedince. Mnozí ovšem tvrdí, že nic krásnějšího už na snowboardu zažít nejde. Jezdec by měl do jízdy vložit svou osobnost a veškeré umění, odměnou mu pak je třeba nikým nerušená jízda po nedotčené pláni s dvěma metry prašanu... Styl jízdy čítá nejvíce prvků freestylu, ale technika jízdy je jiná. Freeriding jako jízda volným terénem vyžaduje menší rozkročení a vázání by mělo být posunuto více dozadu, aby byla špička co nejvíce odlehčena.
    U-RAMPA

    Ne každé lyžařské středisko má U-rampu. Nejvyhledávanější half-pipe jsou ve Špindlerově Mlýně a v Peci pod Sněžkou. Postavit takovou rampu je totiž finančně nákladné, ale také vcelku pracné. Rampy se staví na svazích s mírným sklonem ve směru spádnice. Přeložit se to dá doslovně jako půl roury, která může být různě dlouhá i široká. Dno je ploché a strany se zvedají do svislé polohy. Pokud jde o vybavení, prkno na se neliší od freestylového snowboardu, avšak vyžaduje širší postoj s těžištěm těla nad středem prkna.

    BOARDERCROSS

    Boardercross je jednou z nejmladších disciplín, a to disciplínou závodní. Princip je jednoduchý – na startu je několik závodníků, ale vyhraje jen ten nejrychlejší. Závodit je možné jak s freestylovým prknem, tak se slalomovým. Musíte však jet co nejrychleji a ještě k tomu zvládnout několik překážek. Přitom je zapotřebí stále sledovat ostatní závodníky, aby nedošlo ke kolizi.

    ALPSKÝ STYL - SLALOMOVÁ TECHNIKA

    Alpské závodní disciplíny se skládají z paralelního a superobřího slalomu. Setkáváme se zde se slalomovými prkny a tvrdými botami. Takové vybavení je vhodné pro řezání oblouků ve velkých rychlostech. V superobřím slalomu spočívá hlavní technika jízdy v projetí celé tratě pokud možno na hraně, přičemž je žádoucí dosáhnout co nejvyšší rychlosti. Tato disciplína vyžaduje velkou fyzickou zdatnost a léta přípravy. Totéž platí i pro paralelní slalom, v němž jezdí vždy dvojice závodníků, kteří se z kopce spouštějí ve stejný okamžik, ale každý z nich má svou trať.
    LEKCE SEDMÁ: Poprvé na snowboardu
    Každý začátečník na snowboardu si musí nejdříve zafixovat určité věci označované jako základní. Jde například o nástup do vázání, pokládání snowboardu skluznicí nahoru, způsob a směr jízdy, padání a vstávaní a další.

    ZPŮSOB JÍZDY

    Jednou ze základních věcí, kterou byste si měli ujasnit hned na začátku, je způsob jízdy, tedy kterou nohu budete mít ve vázání vpředu a kterou vzadu. Podle toho rozlišujeme dva způsoby jízdy:
    Regular - dopředu do vázání se dává levá noha
    Goofy - přední noha ve vázání je pravá

    Jestli jste nikdy nejezdili na skateboardu a nevíte, podle čeho se rozhodovat, nabízím vám jednoduchý návod. Nejpoužívanější metodou je klouzání na ledě nebo v ponožkách na linoleu. Jedna noha jde automaticky dopředu a druhá drží balanc těla. Dáváte-li při klouzání dopředu levou nohu, budete na snowboardu jezdit regular. S pravou nohou vpředu si zvolíte goofy. Po čase se můžete naučit jezdit oběma způsoby.

    SMĚR JÍZDY

    U snowboardingu rozlišujeme dva směry:

    Frontside – jedete obličejem ke svahu. Frontsidová hrana je tedy ta, kde jsou špičky prstů.
    Backside – je opakem frontsidu a je to jízda po backsidové hraně, tedy té, kde máte paty. Při backsidu jedete zády ke svahu.

    ÚHEL VÁZÁNÍ

    Volba šířky a úhlu postoje je často jen otázkou pohodlnosti, ale nezapomínejme, že určité typy jízdy mají své charakteristiky:

    Při freestylu se užívá spíše širší postoj, protože je stabilnější. Vzdálenost mezi chodidly by měla být okolo 50 cm. Úhel vázání u freestylu se nastavuje téměř kolmo na délku prkna, což umožňuje jízdu fakie (pozpátku).

    U alpského stylu se více používá užší postoj, který je pro řezané oblouky nezbytný. Další výhodou je maximální prošlápnutí prkna, čímž se vyvine veliký tlak na střed snowboardu. Postoj by se měl pohybovat okolo 45 cm. Vázání se v alpském stylu stáčí více ke špičce a bývá natočeno okolo 45 až 60 stupňů.

    NÁSTUP DO VÁZÁNÍ

    Nejprve si najděte nějaké rovné místo, aby snowboard zbytečně neujížděl. Jako první nastupujte do vázání přední nohou, druhou nohou snowboard jistěte. Při zapínání přezek u měkkého vázání začínejte u kotníkové přezky a pak teprve zapněte prstovou. Docílí se tím maximálního utěsnění mezi prknem a nohou. Máte-li tvrdé vázání, zapínejte jej podle toho, jestli má prstovou nebo patovou přezku. Postup je jednoduchý: patu boty zasunete pod opěrku a přezku zapnete.

    PADÁNÍ A VSTÁVÁNÍ

    Pro začátečníky je důležité naučit se padat a vstávat, protože ze začátku člověk prakticky nic jiného nedělá. Ztratíte-li rovnováhu na frontsidové hraně, budete padat dopředu. Netlumte pád strkáním rukou pod sebe, protože tak může dojít ke zlomení zápěstí a dalším úrazům. Opakované pády na kolena mohou být bolestivé, ale to můžete omezit chrániči. Při pádu dozadu nejde dělat nic jiného, než dopadnout na hýždě. Jako ochranný prostředek se dá vyzkoušet leccos, ale polštář pod kalhotami vaší eleganci nepřidá.

    Vstávání není tak jednoduché, jak vypadá. Pro začátečníka je lehčí zvedat se přes frontsidovou hranu, na kterou zatlačíte prsty u nohou a horní část těla pažemi zvednete, tzn. stojíte na frontsidové hraně. Pokud vstáváte přes backsidovou hranu, zatlačíte na ni patami a pomocí rukou, kterými jste vzadu opřeni, dostanete horní část trupu švihem do vzpřímené polohy.
    LEKCE OSMÁ: První cviky
    Základní věcí, kterou si musí osvojit každý začínající snowboardista je udržení rovnováhy. Pro nácvik je ideálním terénem rovina. Jakmile zvládnete udržet na prkně balanc, můžete se přemístit na mírnější svahy a začít se učit ovládat hrany a posléze i zatáčet.

    1) CVIKY NA UDRŽENÍ ROVNOVÁHY

    Technika koloběžky (jedna noha ve vázání)

    Tento cvik je potřebný pro získání základního snowboardového postoje.Jezdec musí přenést váhu na přední koleno, přičemž tělo je natočeno dopředu.
    Pro nácvik si najděte rovný terén, do vázání upněte jen přední nohu a zadní nohou se odražte. Když se snowboard rozjede, dejte zadní nohu na protiskluzovou podložku mezi vázáním a držte stabilitu. Po zvládnutí jízdy na rovině je nejlepší přejít k mírnému svahu, který končí rovinou nebo protisvahem, kde se snowboard sám zastaví.

    Cviky na rovnováhu s oběma nohama ve vázání

    Na rovném terénu si upněte nohy do vázání a postavte se. Nejlepší metodou pro zvykání si na prkno je – jakkoliv komicky to může vypadat – poskakování a naklánění se na obě strany.

    2) CVIKY NA OVLÁDNUTÍ HRAN

    Princip spočívá v naklápění, neboli vytváření různého úhlu mezi hranou prkna a sněhem. Přenesete-li všechnu váhu na jednu hranu, zvedne se druhá strana do vzduchu. K nácviku ovládnutí hran slouží tzv. sesouvání, sesouvání šikmo svahem a metoda padajícího listu.

    Sesouvání

    Najděte si mírný svah a nasaďte si prkno. Vstát z této polohy není zrovna jednoduché, ale chce to nějaký čas a cvik. Nejprve se převraťte na kolena směrem ke svahu. Prkno by mělo směřovat po vrstevnici. Zkuste se postavit na frontsidovou hranu a rozložit rovnoměrně váhu na obě nohy. Pažemi udržujte rovnováhu a postupně zkuste zmenšovat úhel mezi prknem a svahem. Intenzitu tření, a tím i rychlost sesouvání regulujete tlakem na frontsidovou hranu a zvedáním pat.

    Následně můžete zkusit sesouvání na druhé straně, tzn. backsidové. To je většinou těžší a nepříjemné. Posaďte se tak, aby backsidová hrana byla kolmo na spádnici. Počítejte s tím, že jakmile se postavíte, dá se prkno ihned do pohybu. Proto regulujte snowboard naklápěním na patní (backsidové) hrany. Při sesouvání je důležité udržovat rovnoměrné rozložení rovnováhy na obou nohách.

    Sesouvání šikmo svahem

    Zvládnete-li sesouvání na frontsidové a backsidové hraně, nebude pro vás sesouvání šikmo svahem žádný problém. Princip je jednoduchý: spočívá v přenesení váhy těla na přední nohu, aby byla zatížena více než zadní. Až pojedete po spádnici, začne se špička prkna stáčet. Kdybyste nechali přední nohu zatíženou déle, zastavíte s nulovou rychlostí na vrstevnici. Proto přeneste váhu částečně na zadní nohu a snažte se prkno udržet v pohybu. Zpětné přesunutí váhy má za důsledek pohyb opačným směrem po vrstevnici.

    Nácvik padajícího listu

    Tento cvik se jmenuje velice výstižně, protože jezdec v podstatě kopíruje dráhu, jakou má list při letu k zemi. Postup je v podstatě stejný jako při sesouvání. Avšak jakmile zamíří špička prkna ze svahu dolů, přeneste celou váhu na zadní nohu, čímž se zadní část prkna začne sesouvat ze svahu. V ten okamžik musíte přenést váhu opět na přední nohu a posléze postup opakovat. Zkoušejte tyto cviky na obou stranách.

    3) GIRLANDY

    Girlanda je polovina oblouku. Toto cvičení by mělo být jedním z finálních, protože po jeho zvládnutí budete schopni kompletního oblouku a úplného zastavení prkna. V postoji pro sesouvání na frontsidové hraně přeneste váhu na přední nohu. Tělo by mělo při jízdě vždy směřovat dopředu. Přenesením váhy se prkno dostane do pohybu po spádnici. Pokrčte obě kolena, tím se sníží poloha těžiště a zvýší tlak na frontsidovou hranu. Potom s trupem natočeným směrem ke svahu sesouvejte zadní část snowboardu zatížením zadní nohy. Aby se prkno vrátilo do původní polohy sesouvání, zvětšete naklápění mezi snowboardem a sněhem. Ve chvíli, kdy se prkno vrací na spádnici, musíte prkno odlehčit zvednutím těla a připravit snowboard na další půloblouk. Zkoušejte to tak dlouho, než se budete cítit jistí a stabilní.

    Teď tedy umíte zatáčet jen na jednu stranu a čeká vás ještě backsidová strana. Výchozí polohou je sesouvání po backsidové hraně. Trup musí být opět natočen po směru jízdy a váha je na přední noze. Když se prkno začne rozjíždět po spádnici, snížíte polohu těžiště stejně jako u předešlé girlandy pokrčením kolen. Tím jste vyvinuli tlak na backsidovou hranu. Teď už jen udržet prkno pod kontrolou. Zatížením zadní nohy začnete sesouvat prkno ze svahu tlakem na backsidovou hranu. Chcete-li zastavit nebo vrátit snowboard do polohy sesouvání, stačí opět zvětšit úhel mezi frontsidovou hranou a sněhem. Zatáčení na opačnou stranu, tzn. backside, je pro začátečníky vždy obtížnější než cokoli jiného, proto tento cvik nepodceňujte.

    4)JÍZDA NA VLEKU

    Zvládli jste předešlé cviky a už vás nebaví šlapat do kopce? Zkuste vlek. Nejběžnější jsou u nás vleky typu kotva a poma. Ze začátku uplatníte způsob koloběžky, kdy máte ve vázání jen přední nohu. Uchopíte kotvu a zaháknete ji za stehno nebo ji dáte pod hýždě. Trhnutí při rozjezdu vyrovnáte lehkým předklonem, a zadní nohou si můžete prkno regulovat. Zadní noha pak setrvává celou dobu jízdy na podložce mezi vázáními. Je velmi důležité udržet prkno na sněhu celou plochou a ve směru jízdy. Při vystupování přitáhněte kotvu k sobě, vyhákněte a pusťte. Abyste nepřekáželi ostatním lidem, popojeďte o kousek dál a nazujte si zadní nohu do vázání.
    LEKCE DEVÁTÁ: Oblouky
    Dalším krokem k úspěšnému zvládnutí snowboardingu jsou oblouky. Základními oblouky jsou frontsidový a backsidový. U obou bez rozdílu existuje několik zásad, které musíte při jízdě dodržovat: kolena jsou vždy pokrčená a stále pružící; váha spočívá na přední noze; hlava, ramena a boky se pohybují ve směru oblouku; před nasazením do dalšího oblouku zvedáte tělo, a tím snižujete tím tlak na hranu.

    FRONTSIDOVÝ OBLOUK

    Oba oblouky začínají z postoje pro sesouvání. My budeme začínat sesouváním na backsidové hraně, s rovnoměrně rozloženou váhou na obou nohách.
    Postupně přesouváme váhu na přední nohu a špička prkna se automaticky začne stáčet ke spádnici. Po chvilce jízdy na backsidové hraně necháme snowboard jet po celé ploše skluznice. Jakmile jede prkno dolů po spádnici, přeneseme tlak na frontsidovou hranu. Váha musí nadále zůstat na přední noze. Také pozor, abychom nešli do sebemenšího záklonu, protože prkno by nabralo rychlost a snadno by se mohlo stát neovladatelným. V okamžiku, kdy začneme tlačit na frontsidovou hranu, musíme zapojit i trup, natočit ho do jedné polohy a v té pak vydržet až do doby, kdy nás snowboard bude následovat. Současně musíme nechat zadní nohu volně sesouvat po frontsidové hraně. Po dokončení oblouku bychom měli být v poloze pro sesouvání na frontsidové hraně.

    BACKSIDOVÝ OBLOUK

    Začínáme z postoje pro sesouvání na frontsidové hraně, s váhou na obou nohách. Přesuneme váhu na přední nohu a špička se nám, stejně jako v minulém případě, začne stáčet ve směru spádnice. Po jízdě po frontsidové hraně necháme prkno jet celou plochou skluznice. Jakmile jede prkno dolů po spádnici, můžeme přejít k přenesení tlaku na backsidovou hranu. Paže a pohled očí přitom máme ve směru jízdy, zadní noha se volně sesouvá ze svahu. Backsidový oblouk je obtížnější než frontsidový, protože se tělo dostává do nepřirozené pozice. Dobrou pomůckou jsou při tomto cviku ruce. Zkuste je mít nataženy při každém oblouku a ukazovat si tím směr, jako byste jeli za nimi. Po pár hodinách cvičení pro vás ani tento oblouk nebude žádný problém.

    SPOJOVÁNÍ OBLOUKŮ

    Teď, když ovládáme základní frontsidový a backsidový oblouk každý zvlášť, budeme se je snažit spojovat. K tomu se musíme naučit ještě jeden druh pohybu. Na začátku každého oblouku snížíme své těžiště pokrčením v kolenou. Tím více zatížíme prkno při styku se sněhem a oblouk je pak intenzivnější. Po dokončení oblouků musíme tento pohyb kompenzovat mírným zdvihnutím a uvolněním tlaku na hraně, po které právě jedeme. Zmenší se styk hrany se sněhem a usnadní nám přechod na druhou hranu.

    Pozor: Velice častou chybou při nácviku je provedení oblouku švihem trupu ve směru zatáčení. Je to nejběžnější chyba a když si na ni člověk zvykne, velmi špatně se odnaučuje!!

    OBLOUKY BEZ POMOCNÝCH POHYBŮ

    A nyní můžeme přejít od základů k pokročilejším technikám. Můžeme upustit od některých pohybů, které už nebudeme potřebovat:
    - na začátku oblouku můžeme méně otáčet trupem
    - paže nemusíme mít nataženy dopředu pro udržování rovnováhy
    - v oblouku si už nemusíme pomáhat sesouváním zadní nohy ze svahu

    Váhu dáme na přední nohu a když se prkno začne stáčet po spádnici, začneme jej zatěžovat pokrčením v kolenou. Necháme špičku prkna stáčet po spádnici tak dlouho, až bude skluznice na sněhu ležet celou plochou a nebude na backsidové hraně. Nabereme trochu větší rychlost a zatížíme frontsidovou hranu, při tom lehce natáčíme ramena a boky do směru, kam jedeme. Prkno samo zatočí a udělá frontsidový oblouk. V tomto okamžiku musíme snowboard odlehčit a lehce natočit tělo ve směru dalšího oblouku, tj. backsidového. Váha je opět na přední noze a špička prkna se začne sama stáčet. V tento okamžik musíme prkno zatížit pokrčením v kolenou a postupujeme stejně jako předešlém případě. Necháme prkno, aby jelo celou svou plochou po svahu. Jakmile začne snowboard nabírat rychlost, tlačíme na backsidovou hranu. Oblouk se vytočí otáčením boků a ramen ve směru jízdy a tlakem na hranu. Oblouky je snadnější dělat ve větších rychlostech, ovšem méně zkušeným jezdcům doporučuji být pro začátek opatrnost!
    [TISCALI - Helena Zapadlová]
    http://www.tiscali.cz